چگونه می‌توان عملکرد بهینه سیستم برف پاک‌کن را در شرایط آب و هوایی مختلف تضمین کرد؟

kahrobaei ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
چگونه می‌توان عملکرد بهینه سیستم برف پاک‌کن را در شرایط آب و هوایی مختلف تضمین کرد؟

نمایندگی سایپا کهربائی به عنوان یکی از معتبرترین نمایندگی‌های سایپا در صنعت خودرو، با ارائه خدمات باکیفیت و استفاده از قطعات اصلی، به شما کمک می‌کند تا از عملکرد بهینه سیستم برف‌پاک‌کن خودروی خود اطمینان حاصل کنید. خدمات ارائه شده توسط این نمایندگی شامل مواردی میباشد که در ادامه توضیح داده شده است.

اجزای تشکیل‌دهنده سیستم برف‌پاک‌کن و شیشه شوی و نقش هر یک در عملکرد سیستم

  1. تیغه برف پاک کن
  2. چشمی شیشه شوی
  3. اهرم بندی برف پاک کن
  4. مخزن شیشه شوی
  5. موتور برف پاک کن
  6. لوله شیشه شوی
  7. بازویی برف پاک کن
  8. پمپ شیشه شوی

1.      تیغه برف پاک کن

تیغه برف‌پاک‌کن به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم برف‌پاک‌کن خودرو، نقش حیاتی در تأمین دید مناسب راننده ایفا می‌کند. این قطعه با ساختاری لاستیکی و فنری، به گونه‌ای طراحی شده است تا با زاویه تقریبی 45 درجه روی سطح شیشه حرکت کرده و آلودگی‌ها را پاک کند. ضریب اصطکاک بین تیغه و شیشه در شرایط مختلف (خشک یا مرطوب) متفاوت بوده و بر کارایی سیستم تأثیرگذار است. تغییرات دمایی می‌تواند بر خواص لاستیک تیغه و عملکرد آن تأثیر بگذارد. افزایش سرعت خودرو باعث افزایش فشار تیغه بر روی شیشه و در نتیجه سایش زودتر آن می‌شود. استفاده از تیغه برف‌پاک‌کن در حالت خشک باعث سایش سریع و کاهش عمر مفید آن می‌شود. استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند مواد جلا دهنده می‌تواند به سطح شیشه و تیغه آسیب برساند. آلودگی‌های چسبیده به تیغه و شیشه باعث کاهش کارایی سیستم و ایجاد خط و خش بر روی شیشه می‌شود.

خدمات نمایندگی سایپا کهربائی در حوزه تیغه برف‌پاک‌کن:

  • تعویض به موقع تیغه‌های برف‌پاک‌کن
  • مشاوره تخصصی
  • تعمیر و سرویس سیستم برف‌پاک‌کن

احتیاط!

به منظور حفظ کارایی و طول عمر تیغه‌های برف‌پاک‌کن و جلوگیری از آسیب به شیشه خودرو، توصیه می‌شود از محلول‌های شوینده مخصوص شیشه خودرو استفاده نمایید. استفاده از مواد شیمیایی قوی نظیر نفت، گازوئیل، تینر و سایر حلال‌ها به شدت ممنوع بوده و می‌تواند به سطح شیشه و تیغه‌های برف‌پاک‌کن آسیب جدی وارد نماید.

هشدار!

به منظور جلوگیری از آسیب به بازوهای برف‌پاک‌کن و سایر اجزای مرتبط، اکیداً توصیه می‌شود از حرکت دادن دستی تیغه‌های برف‌پاک‌کن روی سطح شیشه خودداری نمایید.

تعویض تیغه های برف پاک کن

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بر روی شیشه خودرو پس از عملکرد تیغه‌های برف‌پاک‌کن، احتمال فرسودگی، شکستگی یا از دست رفتن خاصیت ارتجاعی تیغه‌ها وجود دارد که در این صورت نیاز به تعویض فوری آن‌ها می‌باشد:

طبق تصویر، ابتدا بازوی برف‌پاک‌کن را به سمت بالا بلند کرده و سپس با اعمال فشار بر اهرم فولادی در جهت جانبی، تیغه را به بیرون کشیده و خارج نمایید.

احتیاط! تلاش کنید از افتادن بازوی برف‌پاک‌کن بر روی شیشه جلوگیری نمایید.

انتهای لاستیک تیغه را گرفته و مطابق تصویر، آن را به میزان لازم بکشید تا زائده‌ها از محدوده حفاظ فلزی خارج شوند. سپس نگهدارنده‌های فلزی را باز نموده و لاستیک تیغه جدید را جای‌گذاری نمایید. پس از نصب تیغه‌های جدید، تیغه را به صورت معکوس نسبت به روش باز کردن، نصب کنید.

توصیه ها!

  • از خم کردن نگهدارنده فلزی خودداری فرمایید.
  • پیش از نصب تیغه‌های جدید برف‌پاک‌کن، شیشه‌ها را با مایع شیشه‌ شوی به‌طور کامل تمیز نمایید.
  • تیغه‌ها را با آب گرم و صابون شست‌وشو دهید. از استفاده الکل سفید یا پاک‌کننده‌های بنزینی خودداری نمایید.
  • در شرایط یخبندان، تیغه‌های برف‌پاک‌کن جلو و عقب را بررسی کنید تا از یخ‌زدگی روی شیشه‌ها جلوگیری شود.
  • همواره عملکرد روان و آزاد برف‌پاک‌کن‌های جلو و عقب را کنترل کرده و هرگونه انباشتگی برف را از روی شیشه‌ها تمیز نمایید.

2.     چشمی شیشه شوی

وظیفه نازل شیشه‌شوی، پاشش آب بر روی شیشه به‌منظور بهبود فرآیند تمیزکاری شیشه است. همان‌طور که می‌دانیم، با پاشش آب روی شیشه، ضریب اصطکاک کاهش یافته و عملکرد تیغه‌های برف‌پاک‌کن بهبود می‌یابد، که نتیجه آن تمیز شدن کامل شیشه خواهد بود. در صورت انسداد یا ناهماهنگی نازل شیشه‌شوی، می‌توانید با استفاده از یک سوزن مناسب، انسداد را برطرف نموده و جهت پاشش آب را تنظیم کنید.

3.     اهرم بندی برف پاک کن

برای فعال‌سازی برف‌پاک‌کن، ضروری است که سوئیچ موتور در وضعیت روشن (ON) قرار داشته باشد. اهرم برف‌پاک‌کن دارای وضعیت‌های زیر است:

  • خاموش (OFF)
  • حالت خودکار (AUTO)
  • دور کند (I)
  • دور تند (II)

این موقعیت‌ها ممکن است بسته به طراحی هر خودرو متفاوت باشد. جهت آگاهی از موقعیت‌های فوق در خودروی خود، به دفترچه راهنمای مربوطه مراجعه فرمایید.

توجه!

  • در خودروهایی که به سنسور باران مجهز هستند، در حالت خودکار، برف‌پاک‌کن به صورت اتوماتیک بر اساس میزان بارش باران تنظیم می‌شود. سنسور باران در پشت آیینه وسط داخل خودرو قرار گرفته و از طریق سطح خارجی شیشه جلو عمل می‌کند.
  • ضروری است که سنسور باران تمیز و بدون پوشش باشد. برای یک بار حرکت تیغه‌های برف‌پاک‌کن یا عملکرد لحظه‌ای آن، اهرم برف‌پاک‌کن را مطابق شکل به سمت جلو حرکت دهید.

برای شستشوی شیشه جلو، ابتدا سوئیچ را در وضعیت روشن (ON) قرار داده یا موتور را روشن کنید. سپس اهرم برف‌پاک‌کن را مطابق شکل به سمت خود بکشید و در همان حالت نگه دارید. در این حالت، مایع شستشو بر روی شیشه جلو پاشیده شده و برف‌پاک‌کن شروع به تمیز کردن می‌کند. پس از رها کردن اهرم، برف‌پاک‌کن سه مرتبه عمل کرده و سپس متوقف می‌شود.

4.     مخزن شیشه شوی

مخزن شیشه‌شوی محل ذخیره مایع شیشه‌شوی بوده و وظیفه کاهش اصطکاک بین تیغه و شیشه را بر عهده دارد. پیش از سفرهای طولانی به مناطق بارانی یا کوهستانی، میزان مایع موجود در مخزن را بررسی کرده و در صورت نیاز، مقدار کافی به آن اضافه نمایید. از آب معمولی نیز می‌توان به عنوان مایع شیشه‌شوی استفاده کرد، اما در هوای سرد توصیه می‌شود جهت جلوگیری از یخ‌زدگی، از محلول شوینده مجاز شرکت سایپا که در نمایندگی‌های کهربایی موجود است، استفاده گردد.

هشدار!

هرگز از مایع خنک‌کننده موتور یا ضدیخ برای جلوگیری از یخ‌زدگی در مخزن شیشه‌شوی استفاده نکنید، زیرا در صورت پاشش به شیشه خودرو، موجب کاهش دید شما شده و به رنگ و سایر تزئینات بدنه آسیب وارد می‌کند.

احتیاط!

برای جلوگیری از آسیب به پمپ شیشه‌شوی، توجه داشته باشید که در صورت خالی بودن مخزن شیشه‌شوی، از استفاده آن خودداری نمایید.

برف پاک کن شیشه عقب

در خودروهای هاچ‌بک به دلیل طراحی آیرودینامیکی خاص این نوع خودروها، در بخش عقب توده هوایی ایجاد می‌شود که ذرات معلق گرد و غبار را به سمت عقب خودرو پرتاب می‌کند و در نهایت باعث کثیف شدن آن می‌شود. به همین دلیل، بخش عقب این نوع خودروها به برف‌پاک‌کن مجهز است. این وضعیت در خودروهای سدان رخ نمی‌دهد. تمامی توصیه‌های ذکر شده برای شیشه جلو، برای شیشه عقب نیز صدق می‌کند.

در صورت عدم عملکرد برف‌پاک‌کن خودرو، ابتدا فیوز مربوط به Wiper را در جعبه فیوز بررسی نمایید و در صورت سوختگی، آن را تعویض کنید. چنانچه مشکل از فیوز نبود، جهت رفع عیب به نمایندگی مجاز سایپا در مشهد، نمایندگی کهربایی، مراجعه فرمایید.



نظرات کاربران



اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.